חמאת שיאה דוקטור עור

נפלאות חמאת השיאה

מאת: סמדר שני Smadar Shani

הידעתם? חמאת השיאה עשירה בחומצות שומן וויטמינים המצטיינים ביכולת השבת לחות לעור ועל כן יעילה ביותר במוצרי טיפוח לגוף ולפנים.

מבין כל החמאות המשמשות כרכיב בתעשיית הקוסמטיקה, הפופולריות ביותר היא החמאה המופקת מאגוז שיאה. מקורה בערבות המדבר הסודני שבאפריקה והשומן שלה המופק מאגוזי עץ הקריטה עשיר בחומצות שומן וויטמינים המצטיינים ביכולת השבת לחות לעור. חמאת השיאה, המכונה לעיתים גם חמאת קַאריטֶה, היא רכיב טבעי המופק מהפירות דמויי האגוז של עץ הנקרא Vitellaria paradoxa, או בשמו העממי  Karite (“עץ החיים”).
השיאה שכיחה מאד בתכשירי טיפוח ואיפור העשירים בלחות. היא מיועדת בעיקר להזנה מוגברת של העור אך אידיאלית גם לבעיות עור כלליות יותר כגון טיפול בכוויות, שיזוף יתר, ריפוי גלדים, והזנת מרפקים, כפות רגליים ושיער ואף במניעה ובטיפול בסימני מתיחה ובצלקות ובהרגעת כאבים וריפוי פטמות סדוקות שנוצרו כתוצאה מהנקה. בנוסף, מומלצת השיאה לטיפול בפריחות עור, סספחת (פסוריאזיס), סחככת (אקזמה), בדלקות עור ובעור סדוק.

חמאת שיאה

מחקרים קליניים הוכיחו כי חמאת השיאה מזרזת זרימת דם ומנקזת רעלים. בנוסף, נועדת לה כאמור חשיבות רבה כמרכיב לחות רב עוצמה המגביר את יכולת העור לשמור על אלסטיות, רכות ולמנוע התנדפות של הלחות הטבעית מהעור.השיאה, נספגת בעור בקלות והיא בעלת יכולת לנטרל חלק מקרינת שמש ולחזק את פעילות מסנני הקרינה.כבעלת איכויות טיפוח מרשימות כל כך לא מפתיע כי תעשיית הקוסמטיקה אימצה אותה בחום ושילבה אותה במגוון תמרוקים ומוצרי קוסמטיקה: שפתונים, מסכות, תכשירי שיער, קרמי פנים וגוף.

 

עץ הקַאריטֶה גדל באזור המערבי של אפריקה ובסוואנה של מרכז אפריקה וגובהו המקסימלי נישא ל-15 מטרים. לעץ ענפים איתנים הנושאים אשכולות אגוזים הגדולים מכף יד, בעלי קליפה ירוקה עבה וקשיחה. העץ מגיע לשיא בגרותו ולבשלותו לאחר 45 שנה, ומניב את פירותיו כ-200 שנה לאחר הגעתו לבשלות.
כאשר מפצחים את האגוז מתגלה בתוכו נוזל העשיר בחומצות שומן, בפרוטאינים, באנטי אוקסידנטים, בחלבונים, בפחמימות ובוויטמינים שהם כאמור הבסיס לחמאת השיאה והם אלו המסייעים בהמרצת המטבוליזם לעור ובחידוש תאיו.
כ-20 שעות עבודה לערך נדרשות להפקת קילוגרם אחד של חמאה טבעית בעבודת יד. אי לכך, מיוצרת רוב חמאת השיאה לתעשיית הקוסמטיקה בתהליך זיקוק תעשייתי מהיר, הפוגם לעיתים בסגולות המרפא שלה.
לעץ הקריטה שמור מקום של כבוד במסורות אפריקניות שונות. שליטים ומלכות מכל אזורי העולם ניידו כמויות גדולות של השיאה לעצמם ולבאי חצרותיהם כך שייהנו מתוצריה. השיאה שימשה למגוון רחב של מטרות, החל מהפקת שומן המיועד לבישול ולטיגון דרך שימושים רפואיים כדוגמת ריפוי כאבים ריאומתיים, כוויות ופצעים, ועד עיסוי לתינוקות וייצור רהיטי עץ מגולפים.
באפריקה נחשבת השיאה לסוד קסמה של האישה האפריקאית (אך גם הגברים האפריקאים נוהגים להימרח בה באירועים מיוחדים כדי לסייע לעורם לבהוק, וגם את הילדים והתינוקות ביבשת זו נוהגים לעסות בה).

“סגולתה המרכזית כ”מזינה” מעמידה את השיאה כמנצחת האולטימטיבית מול כל רכיב סינתטי אחר. השיאה הנחשבת ובצדק, לאמא של הקוסמטיקה הטבעית וככזאת היא מצליחה לחולל מה שאף רכיב “טכנולוגי” פרי פיתוח מעבדה לא מצליח לחולל. עוצמת הזנת העור בשומנים החיוניים לשימורו כעור צעיר, הזנת העור בפרוטאינים המסייעים אקטיבית במנגנון החייאת תאי העור, הזנתו בפחמימות המעניקות אנרגיה וממריצות את מטבוליזם העור וכתוצאה מכך מגבירות את חוסן השכבה העליונה בפני נזקי הסביבה הם שהעניקו לה את כבודה” אומר גל אלטמן – המדריך הראשי בחברת חלאבין.

“בימים בהם תחושת היובש של העור אינה מרפה, על אף שאתם מקפידים להימרח בקרם אפילו פעמיים ביום ועור הגוף נראה ומרגיש כמו אדמה צחיחה ויבשה במדבר, זה הזמן לפנות את הבמה לחמאות הגוף המבוססות על מיצוי אגוז השיאה הסודני. החמאות הללו מיועדות לבעלי עור יבש וכזה המאבד את גמישותו וניכרים בו סימני יובש גסים בעקבים במרפקים ואפילו בברכיים”, מוסיפה סיניה ליזרוביץ- המדריכה הראשית בחברת שיק תמרוקים.

חווי פילוסוף ביולוגית ומנהלת ההדרכה בפיטו פריז: “חמאת השיאה מזינה גם את עור הקרקפת והשיער במרכיבים חיוניים הנחוצים להם לאיזון מושלם. השיאה מעניקה להם לחות ואף מסייעת במניעת קשקשים ומעניקה חיים לקצוות שיער שרופים. חמאת השיאה תגן על השיער מקרינת השמש, ממייבש השיער, משיער צבוע ומקורזל בשונה ממוצרים שמבוססים על פטרוליום (נפט), ונועדת לה חשיבות רבה בתחום השיער כמי שאינה סותמת את נקבוביות השיער. החמאה מרככת, מגנה מנזקי רדיקלים חופשיים ומעניקה לשיער ברק, חיוניות וזוהר”.

אז איפה תמצאו אותה? בחמאות הגוף של ד”ר עור, חלאבין ושיק תמרוקים, בפילינג לגוף של מורז צמחי מרפא, בתחליבי הידיים של קייל`יס ו-ללין, בקרם היום של לוריאל פריז, במסיכת השיער של פיטו פריז, במסכת הלחות לפנים של חוה זינגבוים ובתחליב הגוף של סקארה.