דרכון פורטוגלי

מדריך לדרכון פורטוגלי | פרמטרים לזכאות דרכון פורטוגלי

מאת: סמדר שני Smadar Shani

בשנת 2015 יצא תיקון לחוק האזרחות הפורטוגלי. תיקון החוק מכיר בעוול שנגרם למגורשי ספרד ופורטוגל , בעקבות תיקון זה ישראלים רבים בעלי זכאות לדרכון פורטוגלי

 דרכון פורטוגלי

מדריך לדרכון פורטוגלי

במהלך שנת 2015 יצא תיקון לחוק האזרחות הפורטוגלי. תיקון החוק מכיר בעוול שנגרם למגורשי ספרד ופורטוגל במאה ה-15. בעקבות תיקון זה ישראלים רבים הפכו להיות בעלי זכאות לדרכון פורטוגלי אם יוכיחו כי הם קשורים ליהודים ה”ספרדים” שגורשו מהמדינה באותן השנים. כיום ניתן לבצע בקלות ובמהירות בדיקת זכאות לדרכון פורטוגלי . אם הבדיקה יוצאת חיובית אפשר להתחיל בתהליך הגשת בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית, ולאחר קבלתה ניתן להוציא דרכון בהליך קצר יחסית בשגרירות פורטוגל בישראל.

ריכזנו עבורכם במדריך זה את כל מה שחשוב לדעת בנושא.

מי זכאים לדרכון פורטוגלי?

בדיקת הזכאות לדרכון פורטוגלי נעשית על פי מספר פרמטרים:

  1. האדם המבקש הוא צאצא ליהודים המגורשים
  2. מוצאו פורטוגלי או ספרדי
  3. ישנו קשר מוכח לגירוש ספרד

כאשר באים לקבוע את המוצא הפורטוגלי או הספרדי מתייחסים לארבעה פרמטרים, כאשר המבקש חייב לעמוד בשניים מתוכם לפחות:

  1. שם משפחה הקשור ליהדות ספרד – צוות גנאלוגים יצר רשימה של שמות משפחה הקשורים ליהודי ספרד ופורטוגל. הרשימה מתעדכנת באופן תדיר ותוכלו לחפש בה את שם המשפחה שלכם.
  2. מדינת מוצא – מדינות מוצא כגון מדינות צפון אפריקה, מדינות הבלקן, ומדינות בהן התקיים שלטון של האימפריה העות’מאנית. אל מדינות אלה היה נתיב הגירה מובהק של יהודי ספרד ופורטוגל.
  3. זיקה למסורת יהדות פורטוגל – קיום מנהגים ספרדים כגון כתובה ספרדית.
  4. שפה דבורה או כתובה – לאדינו, ספאניולית, חיכיתיה (ניב לאדינו צפון אפריקני) וכתב חצי קולמוס שהינו כתב יד ספרדי עתיק.

תהליך אישור הזכאות לדרכון

את תיק המועמד לקבלת זכאות לדרכון פורטוגלי בודקת הקהילה היהודית בפורטוגל. אם המועמד עומד בתנאים הדרושים יתקבל אישור עקרוני של הקהילה לזכאותו. שלב זה הוא שלב ראשוני ואינו מספק לקבלת הדרכון. לאחר קבלת האישור העקרוני יש לקבל את האישור הרשמי של הקהילה היהודית. לצורך כך חובה לשלם אגרה בסך 500 יורו.

לאחר קבלת האישור הרשמי מהקהילה היהודית בפורטוגל, ניתן להגיש בקשה מסודרת לממשלת פורטוגל.  כדאי להגיש בקשת אזרחות פורטוגלית בעזרת חברה מקצועית ומובילה המתמחה בכך, אחרת עלולים לקבל דחייה העשויה לגרום לעיכובים רבים ולהוצאות כספיות מיותרות.

התהליך כולו, על שלל שלביו, לוקח כשנתיים לערך. במקרים מסוימים ניתן לזרז ולקצר אותו, למשל במקרים של מועמדים המתעתדים ללמוד או לעבוד באיחוד האירופי. אם ממשלת פורטוגל תמצא כי הסיבה לבקשת הזירוז היא מוצדקת התהליך יכול להיות מקוצר בכחצי שנה.

היתרונות בקבלת דרכון פורטוגלי

היתרונות בקבלת דרכון פורטוגלי הם רבים. האזרחות הפורטוגלית פותחת שער לאיחוד האירופי, ללימודים באוניברסיטאות באירופה בחינם או בהנחות משמעותיות מאוד, למגורים ועבודה במדינות האיחוד השונות ולקבלת תנאים סוציאליים מאותן מדינות. בעלי עסקים שיש להם דרכון פורטוגלי יכולים ליהנות מהטבות מס שונות ברכישת עסקים ובעסקאות נדל”ן, וכן מקבלת מימון מבנקים אירופאיים.