טיול משה הר ציון הידיד וינגייט

“הידיד”- טיולי מורשת

לקראת “יום הידיד” כנס לציון מורשת הידיד ופלגות הלילה- יום שני ו’ בחשוון תשע”ט 15.10.18  פרטים באתר מוזיאון בית שטורמן

מאת: משה הר ציון עוסק במורשת, היסטוריה וידיעת הארץ ובעלים של חברת “מושטח” הנותנת מענה לוגיסטי לטיולי שטח.

זה היה די מזמן, בספטמבר 1936 ליתר דיוק, ימי המאורעות, המרד הערבי בשיאו, בכל יום מעשי רצח ושוד כנגד השלטון הבריטי וכנגד הישוב היהודי. השלטון מתקשה לתת מענה הולם ומתגבר את כוחותיו בארץ, כך מגיעה אלינו הדיביזיה החמישית ומתמקמת בחיפה. קצין המודיעין שלה אורד צ’ארלס וינגייט, אדם צנום בעל מבט חודר, ישאיר את חותמו כאן לשנים רבות. הראשון שפגש בו הוא עמנואל וילנסקי (ילן), שהיה אז מפקד הש”י בחיפה. כבר בפגישה הראשונה צידד וינגייט בזכות האקטיביזם היהודי ושאל הרבה על פשר ההבלגה שהייתה אז מדיניות הישוב היהודי.  מהפגישה יצא ילן מהופנט ואמר לימים “חזרתי לביתי שכולי נתון בתדהמה, לא היה ספק בליבי כי שנפגשתי עם אישיות מיוחדת במינה ”

טיול שטח, משה הר ציון ,וינגייט

לאחר מכן צורף לפגישות דוד הכהן ממנהלי סולל בונה, ששאל דוד את וינגייט מאיפה הוא יודע כל כך הרבה על היהודים? ענה לו וינגייט: ” על היהודים יש ספר אחד הוא התנ”ך ואותו קראתי במלואו” אורד וינגייט ומשפחתו היו שייכים לכת הנקראת אחוות פלמות, כת המאמינה בברית הישנה (התנ”ך), אמו שלא רצתה ש”יתקלקל” לימדה אותו ואת אחיותיו בביתם, הם שיננו ולמדו בע”פ פרקים שלמים מהתנ”ך, עובדה זו מסבירה בהחלט מדוע התחבר וינגייט כל כך ליהודים כאשר הגיע לארץ ישראל ומדוע הסכסוך היהודי ערבי לא היה זר לו. עד מהרה כבש וינגייט את אמונו של ילן והשניים נהפכו לידידים קרובים, כך כינו חבריו של עמנואל בהגנה את וינגייט “הידיד” כלומר הידיד שלך. כינוי זה הפך לימים לכינויו של וינגייט בפי כל אנשי הישוב כאשר הפך וינגייט לידיד אמת של הציונות.

טיול שטח, משה הר ציון ,וינגייט

וינגייט בחן את יכולתם של אנשי היישוב ללחום, ליזום ולצאת לפעולות מנע כנגד הכנופיות הערביות וכשהבין את הפוטנציאל הגלום באנשי היישוב, ביקש להקים יחידות צבא יהודיות להתמודדות עם המרד הערבי, לשמור על צירי תנועה פתוחים ולאבטח את נקודות הישובים. בהיותו איש צבא מיומן הכין תכנית מסודרת בעניין והציגה בפני הממונים עליו בצבא. וינגייט שלא תמיד התחבב על חבריו לצבא נתקל בקשיים לממש את תכניתו. אך לא הוא זה שיוותר, הוא פנה ישירות למפקד הכוחות בארץ ישראל גנרל ארצ’יבלד ויוול. וינגייט חיכה לשיירתו בדרך,  עצר את השיירה והתיישב ליד הגנראל המופתע בספל האחורי של הרכב. בדרך סיפר לו על נחישותם של היהודים ועל האפשרות שיהיו לוחמים טובים וישמשו כלי בכדי להילחם בכנופיות הערביות. תכניתו אושרה ושולבה בהתמודדות עם פגיעות חוזרות ונשנות של הכנופיות בצינור הנפט שעבר בעמק והוביל נפט מעיראק לחיפה.

וינגייט בחר בעין חרוד למקום ייסוד יחידות אלו שנקראו “פלגות הלילה המיוחדות” s.n.s, עין חרוד המקום בו פעל גדעון השופט, האישיות התנכית שהשפיעה עליו ביותר. פעילות פלגות הלילה הייתה קצרה אך דמותו של המפקד נחרטה בזיכרונם של הלוחמים זמן רב. הערכים, התחבולות ושיטות הלחימה שימשו את אנשי ההגנה וצה”ל במלחמת העצמאות ותרמו לתוצאות המלחמה. מספר אברהם יפה שהיה מפקד מחלקה בפלגות הלילה, הקים את גדוד 12 וגדוד 13 של גולני לימים אלוף בצה”ל  “וינגייט הגיע אלינו כאשר היינו בשלים לבואו, הוא הגיע כאשר ההבלגה נמאסה עלינו”.  בהמשך מונה את שלוש הנקודות העיקריות שבהן השפיע עליו ועל הלוחמים האחרים: לוחמת לילה, דוגמא אישית ויוזמה של המפקד הזוטר. שלוש נקודות שמלוות את צה”ל עד היום. וינגייט נאלץ לעזוב את הארץ בשלהי שנת 1938 וכך נפרד מחבריו בארץ: “מעבירים אותי מפה מפני שאנחנו ידידים גדולים מידי, רוצים לפגוע בי ובכם, מבטיח לכם שאחזור, אם לא אוכל לעשות זאת בדרך הרגילה אחזור כמעפיל” וינגייט נהרג במלחמת העולם השנייה ב 24.3.1944 בעת טיסה חזרה מבסיס כוחותיו בבורמה.  אבל כבד הוכרז ביישוב היהודי בארץ, ההגנה פרסמה פקודת אבל מיוחדת.

טיול שטח, משה הר ציון ,וינגייט

משה הר ציון בעלים של חברת מושטח