עו"ד יעקב שקלר,עורך דין פליליסט, עורך דין פלילי מוביל

מי אתה עורך דין יעקב שקלאר

מאת: סמדר שני Smadar Shani

 עו”ד יעקב שקלאר בן למשפחת מהגרים עניה מרוסיה שסלל דרכו לשורה הראשונה של עורכי הדין הפליליים בישראל ומי שאינו מכיר אותו,עלול לטעות בחזותו הקשוחה

עו"ד יעקב שקלר,עורך דין פליליסט, עורך דין פלילי מוביל

יעקב שקלאר עורך דין פלילי– מומחה למשפט פלילי

מה מסתתר מאחורי חזות הסניגור הקשוחה?

עו”ד יעקב שקלאר, בן 53, יליד מינסק, בירת רוסיה הלבנה, עלה עם משפחתו לישראל בשנת 1970. בן למשפחת מהגרים ענייה מרוסיה, שגדל להורים גרושים, שעסקו  בעבודה קשה. הוא התחנך בפנימייה ובקיבוץ. על אף ש”גידל את עצמו”, שקלאר היה תלמיד מצטיין ולאחר הלימודים התגייס להנדסה קרבית, ונלחם במלחמת לבנון הראשונה.

עו”ד שקלאר, עומד כיום בראש משרד המונה שישה עורכי דין, העוסק בתחום הפלילי ובזכויות אדם. הקולגות מתארים אותו כעו”ד לוחמני שאינו חושש מהתנגשות עם מוסדות המדינה ומתיחת ביקורת נוקבת עליהם.  ערוץ 10 הכתיר אותו לאחד מעורכי הדין הפליליים המשפיעים בישראל ועיתון “מעריב” בחר בו כאחד משמונת עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ. עו”ד שקלאר מרצה באוניברסיטאות ובמכללות ללימודי משפטים בנושאי עבודת הסניגור הפלילי, ומנחה בהרצאות והשתלמויות של לשכת עורכי הדין, ומשמש כפרשן בפאנלים תקשורתיים.הוא גרוש, מתגורר בתל אביב ונמצא בפרק ב’ של חייו האישיים.

מדוע החלטת להיות עורך דין?תמיד הייתי איש של מילים, של ספרים, של כתיבה, של רטוריקה, של טיעונים. הייתי אנטי ממסדי, פקפקתי בסמכות ובדברי בכירים ובדברי מומחים. גם כיום אני כזה. איני מקבל שום דבר כמובן מאליו, רק בגלל שמומחה או בעל סמכות אומר שכך הדבר.נמשכתי למקצוע מהסדרה “פרקליטי אל איי”. הם דיברו יפה, התלבשו יפה, נראו יפה, והיו להם כלים ומשרדים יפים. כזה רציתי – וכזה קיבלתי.למרות שהתחלתי ללמוד כלכלה, החלום להיות עורך דין לא עזב אותי ולמזלי נפתחו המכללות, והייתי במחזור הראשון של המכללה למנהל, ולמדתי עם הרבה “כוכבים”, שמאז מובילים את מערכת המשפט והמנהל הציבורי בישראל, בכירים בפרקליטות ושופטים.במהלך לימודיי, עשיתי טרום התמחות, בתחום דיני המשפחה אצל עו”ד מאיר בר מוחא, אחר כך בבית משפט השלום בתל אביב אצל שופטת אזרחית.לאחר ההתמחות בבית המשפט, הצטרפתי למשרדו של עו”ד חיים כהן,שם נדבקתי בחיידק הפלילי. הייתי עו”ד אזרחי במשרד אזרחי, שלפתע הושלך לעולם החקירות והמעצרים ובתי הסוהר והוקסמתי מכך. האנרגיה והלהט והשפה היו אחרים לחלוטין מהעולם האזרחי היבשושי. האווירה באולם הייתה שונה וחמה יותר והרגשתי כמו דג במים.לימים הפכתי ליקיר הסנגוריה. בתוך מספר חודשים הקמתי משרד עם צוות עורכי דין, והתחלתי לייצג במבול תיקי הסנגוריה שהייתה בהקמה. הואיל ושלטתי בשפה הרוסית, רוב תיקי הפשע החמור של דוברי הרוסית באותה התקופה התנקזו למשרדי. עם התיקים החל גם הפרסום, והעיתונאים כבר ידעו שכל אימת שיש רצח, אונס, שוד, סחר בנשים, אלימות קשה או כל תיק פשע חמור, כשהחשודים דוברי רוסית – ימצאו שם את עו”ד שקלאר.עם הפירסום החלו להגיע התיקים הפרטיים ושקלאר עזב את תיקי הסניגוריה לפני כ – 15 שנים ומאז עוסק רק בפרקטיקה פרטית משגשגת.

איזו דמות הכי השפיעה עליך?הנשיא מאיר שמגר, ללא ספק. זה האדם המרשים ביותר שהכרתי. למדתי אצלו בשנה א’ למשפטים. קולו העמוק, הסמכותי, הביטחון שהקרין, העוצמה והידע הרחב לצד היושרה יוצאת הדופן, השאירו אותי פעור פה.

באילו תיקים מעניינים ייצגת? החל “מניקיטה” המחסלת בת ה- 16. אתי אלון ופרשת הבנק למסחר, עשרות תיקי הסחר בנשים, תיקי הרצח הרבים, לצד תיקי אירגוני הפשיעה, שירזי, אברג’יל – תיק 512, משפחות פשע רוסיות השומרות יותר על אנונימיות ודיסקרטיות . תיקי פשיעה כלכלית, חשבוניות פיקטיביות, תיקי מס כבדים, אבל הכי חביב עליי הוא זיכוי מרצח של בעל שהואשם ברצח אשתו באקדח שנשא ברישיון כמאבטח.התיק המאתגר ביותר היה התיק האבוד הזה – אישה נורתה מאקדח הבעל, הבעל שיקר, טען שהיה בחדר אחר. פרופ’ היס אמר שגרסתו המאוחרת של הבעל לא אפשרית מדעית.

מה אתה מכנה כהצלחה? ההצלחה בתחום הפלילי היא למעשה הקטנת הנזק. כשלקוח עצור משתחרר – זו שמחה גדולה. הוא מביט באוויר העולם בעיניים חדשות, ממלא ריאותיו באוויר צח, שוכח את רעש המנעולים הכבדים, משפחתו צוהלת. זה ממלא אותי בשמחה כל פעם מחדש. כשלקוח משבח אותך – גם אם קיבל 10 שנים  בפנים, במקום מאסר עולם, זו הצלחה. כשלקוח יודע שירקת דם בשבילו, גם אם נכשלת, מאשים את השופט – לא אותך. אבל בעבודת הסניגור יש אכזבות לרוב. סנגורים הם האנדרדוג, בצד הלא נכון של החוק. בצד של הפושע. הם נחזים כמסייעים לאחר מעשה. מסייעים על פי חוק. ישנו זהוי לא נעים בין מעשה הנאשם או החשוד לסניגור.

מה האני מאמין שלך? האני המאמין שלי לא חד ערכי. עולם המשפט הוא עולם דיכוטומי, שצריך לדעת לנווט בו בחוכמה, בזהירות ובשיקול הדעת. יש בעולם המשפט כוחות אדירים שיכולים לגרוס את הלקוח שלך וגם אותך. כשאתה מנצח יחידת משטרה או יחידת תביעות או מעצבן בעלי שררה, הם מסוגלים ‘להתהפך’ גם עליך. מי שיש לו סמכות מעצר  ויכול לשלול את חירותו של אדם – הוא אדם מסוכן מאוד. לכן אני תמיד נלחם את מלחמת הלקוחות שלי בנחישות, במסירות וללא מורא – אך גם נזהר שלא לחצות את הקווים ובכל ספק – אין ספק!

איך אתה מתנהל מול התקשורת? סניגור טוב אינו יכול להזניח את הזירה התקשורתית, שכן בתי המשפט מושפעים מאד מההד הציבורי. הלקוח זכאי שקולו ישמע גם בציבור, במיוחד שמולו עומדים כוחות אדירים, שלהם יוקרה וכסף ומשאבים אינסופיים, ונהנים גם מאמון הציבור. סניגור טוב ידע גם מתי להימנע מתקשורת. היו לי הרבה תיקים תקשורתיים שקברתי וכשהתעניינו בהם עיתונאים, ביטלתי אותם בהינף יד.

מה הכי חשוב לעורך דין לעשות כדי להצליח? זה שילוב. אין הכי חשוב. הכל חשוב. עורך דין טוב הוא קודם כל אדם טוב. ישר , אמיץ, חכם, החלטי, בעל ידע רחב. חוץ מזה, עבודת עורך הדין היא עבודה עם אנשים. ראשית, הלקוחות חייבים לכבד ואף להעריך את עורך הדין שלהם כבר סמכא וכאישיות שניתן להאמין בה. שנית, עורכי הדין עובדים מול מוסדות המדינה, לכן חשובים קשרים אישיים, חיוך ודרך ארץ. כיום אני עושה מלאכתי בחיוך קבע, שכן שמתי לב שכשאיני מחייך, אנשים חוששים ממני ומתגוננים בפניי, ובעלי תפקיד נוטים להיות תוקפניים וחשדניים. זה משהו ששיניתי אצלי מקצה לקצה יחסית לתחילת הקריירה שלי.

מתי הקולגות מעצבנים אותך? “כשהם מתרבים ללא בקרה”, צוחק שקלאר, “צריך לסגור ל- 10 שנים את בתי הספר למשפטים, כדי להתאים את כמות עורכי הדין לאוכלוסייה. בפן הרציני, אני לא אוהב עורכי דין שלוקחים את עצמם יותר מדי ברצינות ובחשיבות יתרה. ומשום מה במקצוע שלנו יש הרבה כאלה. אני אוהב עורכי דין עם הומור עצמי, עם קלילות שמבינים שהכל בחיים שלנו הוא זמני, לרבות החיים עצמם, ולא בכל וויכוח צריך לנצח”.

האם ילדייך גם יהיו עורכי דין? בשמחה, אם כך ירצו. אני לא מעורכי הדין שלא רוצים להשתייך למועדון שמוכן לקבל אותם. אני לוקאל פטריוט. אוהב את המקצוע. שני ילדיי הגדולים, משחר ילדותם, מתעניינים בעבודתי, באים איתי לדיונים, שואלים שאלות, ואני אכן מקווה שיעבדו במשרד “שקלאר את שקלאר את שקלאר ושות'”. נשתלט על כל השוק. התינוק שלי כבר מנהל מו”מ קשוח בקשר לאוכל שלו, לבגדים שהוא לובש, לצעצועים שהוא רוצה, עו”ד צמרת בהתהוות.