טיפוס, ספורט הטיפוס, טיפוס ספורטיבי, ספורט אולימפי, עופר בלוטרייך

רוצה להיות נינג’ה בטיפוס?

כבר מזמן ידוע שספורט זה לא מותרות אלא חובה בריאותית! כל מה שצריך לדעת על ספורט הטיפוס!

הכותב: עופר בלוטרייך מטפס צוקים מקצועי ופיזיותרפיסט ספורט (M.SC, B.PT)

https://www.facebook.com/Oferclimb/?ref=bookmarks

טיפוס, ספורט הטיפוס, טיפוס ספורטיבי, ספורט אולימפי, עופר בלוטרייך

לכולם נמאס ללכת לחדר כושר כבר, ובצדק, בסופו של יום אין טעם לדחוף משקולות שוב ושוב ללא מטרה, זה לא כיף נכון? ואכן רואים בשנים האחרונות שיותר ויותר אנשים מחפשים לעשות אימון פונקציונלי. אז יש פתרון! ספורט הטיפוס שילוב של בריאות והנאה!

מה זה הטיפוס הזה בכלל

טיפוס  הנו ענף ספורט שבו על המטפס להגיע לקצה המסלול כאשר הוא נעזר בידיו ורגליו בלבד, מה שגורם להפעלת של כול הגוף ובעצם לבצע פעילות גופנית מחזקת ומעצימה, ההתמודדות נגד כוח הכבידה, מאתגרת והדרך להגיע לקצה המצוק או הקיר לא תמיד ברורה, הכוח בהקשר הזה  חשוב, אבל המוח לא פחות. הסיכון בטיפוס בימינו אנו הוא מינימלי, המטפס רתום לחבל או משתמש במזרן בטיחות ולכן ספורט זה נחשב לבטוח, אחוז הפציעות הקטלניות פחות משל רכיבת אופנים.

טיפוס, ספורט הטיפוס, טיפוס ספורטיבי, ספורט אולימפי, עופר בלוטרייך

טיפוס בישראל

טיפוס הינו ענף ספורטיבי אשר חווה גידול ניכר וצובר פופולריות רבה בעשור האחרון. על פי נתוניו של איגוד הטיפוס העולמי, מספר המטפסים הפעילים בעולם בשנת 2013 עומד על כ-25 מיליון איש וממשיך לגדול, כך שבכל יום נתון כ-3000 אנשים חדשים נחשפים לענף. גידול זה הוא תולדה של התקדמות אמצעי האבטחה וזמינות של מתקני טיפוס אורבניים בערים הגדולות. לדוגמא: בפריז לבדה ישנם  300 מתקני טיפוס ורק בחיפה רבתי יש 3 קירות טיפוס, כמו כן קירות טיפוס נגישים כיום בכל רחבי ישראל מדרום הארץ לצפון הארץ וקיר טיפוס קיים בכל אחת מהערים הגדולות:  חיפה, תל אביב,  אילת, באר שבע ועוד. וזה לא מפתיע, כאשר יש יותר ויותר מתקני טיפוס אורבניים, הספורט הינו בטוח ומהנה, ופוטנציאל להתחזק תוך כדי עשייה הוא גדול. ב-24 שנים האחרונות ספורט הטיפוס הפך להיות ספורט תחרותי כלל עולמי עם מספר קטגוריות תחרותיות כגון: טיפוס הובלה (Lead climbing), בולדרינג (Bouldering), טיפוס מהיר(Speed climbing) וטיפוס קרח (Ice climbing) תחרויות אלו פיתחו קבוצה של מטפסי עילית תחרותיים בכל הגילאים אשר משתתפים בתחרויות ברחבי העולם. והחדשות הטובות הן שלפני כשנה קיבל ספורט הטיפוס את ההכרה של הועד האולימפי להכניס את הטיפוס להיות ענף אולימפי! ואכן אנו עתידים לחזות בספורט הטיפוס בפעם הראשונה  באולימפיאדת טוקיו כענף חדש בשנת 2020

טיפוס, ספורט הטיפוס, טיפוס ספורטיבי, ספורט אולימפי, עופר בלוטרייך

השפעת הטיפוס על המוח שלך

טיפוס צוקים הינו ספורט אשר מפתח יכולות חשיבה, התמודדות עם קשיים, פחד ויכולת פתרון בעיות אשר לרוב מסייעות גם בתפקוד היום יומי. בעולם וגם בישראל הטיפוס משמש ככלי טיפולי חזק ומשמעותי עבור אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים כגון:  ילדים עם בעיות קשב וריכוז, נוער בסיכון, ילדים עם צרכים מיוחדים, והוא חלק מספורט הנכים התחרותי בארץ ובעולם (בישראל יש קבוצה תחרותית של בית הלוחם) פונקציונליות זה שם המשחק: מכיוון שאין כללים בטיפוס, כול מסלול טיפוס הוא שונה אם בזווית אם בסדר האחיזות אם בגודלן ואם במרחק שביניהם, אין יכולת לחזור על אותו מסלול שוב ושוב בדומה למה שאנו עושים בחדר כושר, וזה מהות הפונקציונאליות, מהות האימון זה מהות הספורט,  אתה מתאמן על הפונקציה שאתה רוצה לבצע. מה טיפוס עושה לגוף שלך: טיפוס הנו ספורט שמפתח כוח גוף כללי, בגלל הפעלת השרירים : גב , ידיים, רגלים  בעצימות אשר צריכה להתגבר על כוח המשיכה, המטפס מקבל אפקט של חיזוק כללי, בדומה למה שתקבלו בחדר כושר רק באימון אחד אשר יוציא אתכם גם עם חיוך על הפנים.

טיפוס, ספורט הטיפוס, טיפוס ספורטיבי, ספורט אולימפי, עופר בלוטרייך

מה זה יעשה לכמות החברים שלך

בשנים האחרונות בגלל הגידול במתקני הטיפוס הנגישים התפתחה קהילה של אנשים אשר מטפסים , בדרך כלל תפגוש בקיר טיפוס הקרוב לביתך, אנשים חמים נעימים ותומכים ובדרך כלל יהיו אלו אנשים שאוהבים לפתור חידות ולפצח תעלומות  ועל הדרך לכבל מנה גדושה של אנדורפינים ואדרנלין. אין ספק שטיפוס הוא ספורט ודרך מעולה להכיר אנשים חדשים ואיכותיים.

ענפי טיפוס:

טיפוס בולדרינג

בולדרינג הינו ענף טיפוס על סלעים שגובהם עד 5 מטרים, המיקוד הוא על רצף צעדים ספורטיביים בדרך הקשה ביותר במעלה הבולדר, המטרה בענף זה הנה למידה של צעדי טיפוס בסביב קרובה לקרקע ולצמצם את המנהלות הקשורות לטיפוס עם חבל. בענף הבולדרינג המטפס מאובטח בעזרת מזרנים ניידים היודעים לספוג נפילה.

 טיפוס, ספורט הטיפוס, טיפוס ספורטיבי, ספורט אולימפי, עופר בלוטרייך

 טיפוס ספורטיבי

מסלול טיפוס ספורטיבי הוא מסלול על סלע או על קיר טיפוס, המסלול יכול להגיע גובה של כ 80 מטרים, שמאובטח על ידי עגינות מוכנות וקבועות שהונחו מראש (בולטים). המטפס משתמש רק באמצעים הקבועים ובכך הוא יכול להתרכז בתהליך הטיפוס. טיפוס ספורטיבי מנטרל במידה רבה את הסיכון לנפילה והוא מתרכז בעיקר בקושי של התנועה והצעדים, הדרושים כדי לסיים את המסלול. כל מסלול מדורג בדרגת קושי שונה והוא כמו חידה אשר צריך לפתור ברצף הצעדים תוך כדי הטיפוס.

למי זה מתאים

נולדנו לטפס, אם תראו כול ילד קטן הוא מתחיל לטפס עוד לפני שהוא עומד ככה שאם אתם מרגישים שזה לא בשבילכם – אתם טועים כול אחד יכול לטפס, בקצב שלו בזמן שלו, וכמובן שאפשר להתאים רמות קושי שונות לאנשים שונים וההתקדמות ברמה קושי יכולה להיות אינדיבידואלית, לפי היכולות שלכם. וגם האנשים עם הפחד גבהים הכי גדול יכולים להתחיל בצעדים קטנים, ויש לנו לא מעט דוגמאות .

אז קדימה לא נותר אלא לברך: נטפס  ונצליח ונתראה בצוקים ובקירות.