מסעדת אנה ירושלים

מסעדת אנה | קסם של מסעדה

מאת: סמדר שני Smadar Shani

מסעדת אנה היא פנינה אמיתית, הממוקמת בלוקיישן קסום בתוך מבנה מהיפים שראינו מעל מוזיאון בית אנה טיכו, אומנות וקולינריה חברו להם יחד ויצרו מקום שחובה לבקר בו.

ירושלים עוברת בשנים האחרונות תהליך של התעוררות והתחדשות תרבותית וקולינרית שאסור לפספס. לכן, יצאנו לגלות את אחת המסעדות המיוחדות של העיר המוכרת רק ליודעי דבר: מסעדת אנה.
צריך לשים לב כדי לא לפספס את בית אנה טיכו. הבית המרשים הנחבא בתוך החצר נבנה באמצע המאה ה-19, והוא מהבתים הראשונים שנבנו מחוץ לחומות ירושלים. בשנת 1924 נרכש על ידי רופא העיניים המפורסם ד”ר טיכו, ובו הוא התגורר יחד עם אישתו אנה שהייתה ציירת ואמנית ידועה שהטיבה לתאר את ירושלים ביצירתה וציוריה.

הכניסה אל הבית המרשים והמשוחזר מבהירה שלא הגענו לעוד מסעדה. מוזיאון ישראל לקח על עצמו לפני מספר שנים לשפץ ולשחזר את הבניין, כשקומתו התחתונה מוקדשת להצגת יצירותיה של אנה טיכו לצד אוסף החנוכיות הנדיר של בעלה ופרטי אומנות עתיקים נוספים מהעיזבון של הזוג. חלקה השני של הקומה מוקדש לתצוגות אומנות מתחלפות המתעדכנות מידי כמה חודשים.
מדרגות עץ עתיקות הובילו אותנו למסעדה יפהפייה, עטורת קשתות ולצידה מרפסת רחבה וחדר פרטי. מארחת נעימת סבר קיבלה את פנינו והובילה אותנו לשולחן בחלקו הפנימי של המסעדה.

מסעדת אנה ירושלים

בעודנו מתרשמים, קיבלנו את ההמלצה לפתוח בשפריץ אפרול, שנמזג לכוס גדולה ומרשימה ואכן היה בין הטובים שניסינו.הצצנו בתפריט בו מוצגת לראווה האג’נדה של אנה:
“אנה היא הרבה יותר ממסעדה, “אנה היא עסק חברתי. בעזרת צוות מקצועי בעל מודעות חברתית גבוהה, יצרו כאן מקום מיוחד המכשיר ומעסיק בני נוער במצבי סיכון ומעניק להם הזדמנות לרכוש מקצוע ולשנות את מסלול חייהם.” מרשים ביותר.
עברנו להתעמק בתפריט האוכל ושמחנו לגלות מנות מקוריות ושילובים מיוחדים. אנה היא מסעדה חלבית כשרה. השף התפעולי של המסעדה גיא הרפז מתגבר באופן יצירתי על אתגר הכשרות עם מנות מקוריות כמו טונה וולינגטון, נקניקיות דג, פסטה פומודרו עם נתחי טרטר ו”ראגו” סלומון.
בכללי תפריט העיקריות של אנה מורכב ממנות פסטה עם השפעה ים תיכונית,דגים מקומיים איכותיים כגון דניס או לברק המוגשים עם קישואים, בטטה ברוטב חמאה יין צילי ועשבי תיבול.
פילה סלומון צרוב על הפלנצ’ה מוגש עם תפו”א וגזר צלויים עם חמאת שום ופטרוזיליה ועוד מנות מפתיעות.

שמחנו על ההזדמנות לשלב בארוחה מנות ספיישל מעולות שעליהן היה אמון השף התפעולי של המסעדה גיא הרפז, שעובד בהובלת שף מושיקו גמליאלי ואיתמר נבון. מושיקו גמליאלי הנו הבעלים של אנה וקבוצת המסעדות המשובחות מונא ובר 51 יחד עם איתמר נבון רועי צבאג.
מנות הספיישל יוחדו ל”ערב מפות לבנות” שהתקיים באנה בסמוך לביקור שלנו.
פתחנו בפוקצ’ת חמאה חומה מעולה המוגשת עם גבינת המאירי של מחלבת דותן וברוסקטה מלחם מחמצת עם נתחים של טרטר פלמידה, אבוקדו,חזרת וצ’ילי ירוק
המשכנו עם אנגילוטי- כיסים של פסטה במילוי גבינת מסקרפונה וגרידת לימון
ו”ריזוטו מפתול” – סוג של קוסקוס פלסתינאי בציפוי קמח שמזכיר מרקם של פתיתים שהוגש עם ציר דגים,זעפרן,אפונת גינה לקריספיות, ומעל נתח טרי ואיכותי של סלומון שנצרב במידה המדוייקת.
המנות בלטו ביצירתיות, בטעמים ובהקפדה על חומרי גלם מעולים.

מסעדת אנה ירושלים

תפריט יין של אנה מאד מגוון ,רוב היינות מקומיים ישראלים, ביניהם יינות שנתקלנו בהם לראשונה, של היינן איתי להט שמייצר סה”כ 26,000 בקבוקים בשנה
בחרנו ללוות את הארוחה במרלו רזרב של יקב רקנאטי- יין שמגיע מכרם יחידני שמגדלים בו רק ענבי מרלו במטרה למקסם את איכות היין.

מסעדת אנה ירושלים

הסיומת המתוקה של הארוחה עם המרנג הקטיפתי וקינוח הדגל טארט לימון שבצדק אומרים שהוא בין הטובים בעיר השלימה ערב חוויתי קסום לכל החושים אשר שילב היסטוריה מרתקת, אומנות מרגשת וקולינריה ברמה הגבוה ביותר.

מסעדת אנה