איך מוצאים פונדקאית

איך מוצאים פונדקאית? בתהליך פונדקאות

איך מוצאים פונדקאית?

כדי להתחיל הליך פונדקאות בישראל יש להגיש בקשה לוועדה לאישור הסכמים נשיאת עוברים מטעם משרד הבריאות. רק לאחר קבלת אישור עקרוני לתהליך הפונדקאות בארץ ההורים המיועדים יכולים לפרסם מודעות בכלי התקשורת השונים על מנת לאתר אם נושאת. עם זאת, ברוב המקרים ההורים המיועדים פונים לסוכנות מקצועית ובעלת ותק וניסיון רב כדי לאתר אם נושאת העומדת בתנאים שנקבעו בחוק הפונדקאות ובהתאמה למאפייני ההורים המיועדים מבחינת דת, אמונה ועוד.

תהליך האיתור של אם פונדקאית

על פי חוק הסכמים לנשיאת עוברים יש לקבל אישור עקרוני מהוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים כדי להתחיל לחפש אם נושאת. כדי לקבל את האישור למציאת אם נושאת יש להכין בקשה מסודרת ומפורטת הכוללת בין היתר כתב פניה של ההורים המיועדים, צילום תעודות זהות וספח, מידע רפואי מרופא משפחה, תמצית רישום ממשרד הפנים וחוות דעת רפואית על אי יכולתה של האם המיועדת להרות או לשאת הריון, או חוות דעת כי ההריון עלול לסכן את בריאותה.

לאחר דיון בוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים יוחלט האם לאשר את הבקשה או לדחות אותה. אם ההורים המיועדים קיבלו אישור עקרוני להסכם הם יכולים לאתר אם נושאת באמצעות פרסום מודעות בכלי התקשורת או על ידי סוכנות תיווך המיועדת לכך.

איתור אם פונדקאית הוא תהליך מורכב המחייב ידע, ניסיון והכשרה מקצועית, לכן מומלץ לאתר אם נושאת רק בעזרת סוכנות תיווך מקצועית ובעלת ניסיון רב. האם הפונדקאית חייבת לחתום על חוזה עם ההורים המיועדים ועליה לצרף לבקשה מסמכים שונים כמו צילום תעודת זהות, הצהרה בכתב, תמצית רישום, חוות דעת רפואית, חוות דעת פסיכולוגית, תוצאות בדיקות שונות, חוות דעת מגניקולוג, אישור מעורך דין על הבנת ההסכם עם ההורים המיועדים ועוד.

בנוסף, בתהליך בחירת האם הפונדקאית בודקים האם היא עומדת בתנאי הסף להליך הפונדקאות בישראל. להורים המיועדים כדאי לשאול את הנושאת המיועדת שאלות לגבי מידת התאמתה להליך ולסגנון החיים וההעדפות שלהם, למשל כמה ילדים היא מגדלת, האם היא או מי מבני משפחתה המתגוררים עמה מעשנים, שאלות הנוגעות למסורת ולדת, מצב סוציו אקונומי של האם הנושאת, איזה תמיכה יש לה ועוד. כדאי לבחור אם נושאת שיש איתה כימיה טובה וחשוב לזכור כי גם עליה לקבל החלטה לא פשוטה.

הכתבה באדיבות המרכז להורות באמצעות פונדקאות. המרכז הוקם לפני למעלה מ-23 שנה על ידי מינה יולזרי ועדה אטיאס (עובדות סוציאליות בעלות תואר שני ומטפלות משפחתיות מוסמכות).
המרכז מתמחה בליווי ההורים המיועדים והאם הנושאת לאורך כל תהליך הפונדקאות, בארץ או במדינות מעבר לים כמו גיאורגיה.