קפה אספרסו נספרסו

אל תגע לי באספרסו

מאת: רותם אלתר

ירים יד מי שלא זקוק למנת הקפאין היומית שלו. לחלקנו זה ריטואל שפותח את הבוקר, לאחרים אין בלעדיו סיגריה, וכמעט לא נשמע על פגישה עסקית, ידידותית או רומנטית בלי כוס מהמשקה החום.

 

הישראלים צורכים כ-3.5 ק”ג בשנה – לנפש. זה המון קפה, כ-3 כוסות יומיות לאדם, ובשנים האחרונות גם למדנו לא להתפשר על האיכות שלו. בית הקפה השכונתי הפך למין בן כלאיים של סלון, מועדון ומשרד ובמרכזו ספל מהביל. אבל לפעמים אין את הזמן, או את 19 השקלים בממוצע לא-כולל-שירות, להשקיע ברביצה בבית קפה. לשמחתנו ולשמחתכם, התקדמנו הרבה מעבר למים רותחים וקפה אבקה.

 

שוק הקפה הביתי עבר קפיצת מדרגה רצינית בעשור האחרון עם כניסתן של מכונות הקפה האוטומטיות, ובעיקר מכונות הקפסולה (פודים). הן קומפקטיות, קלות לשימוש, ומגוון הטעמים רחב במיוחד. אנחנו אוהבים את האספרסו-בוקר שלנו ואת ההפוך של אחר הצהריים. אנחנו אוהבים להרשים את האורחים שלנו בקפה מושקע, ומותר גם להודות – אנחנו אוהבים לדעת שלא שילמנו עליהם הרבה. כל זה טוב ויפה, אבל מה ההבדלים מההיצע שבשוק, ואיך בוחרים את מה שנכון לכם? בואו נצלול למעמקי המעורר העולמי וננסה לעשות קצת סדר.

 

קודם כל, הקפסולות. כאן שוכן (כמעט) כל הטעם, אבל חשוב לשים לב שסוג הקפסולה תואם את סוג המכונה שברשותכם. קיימים עשרות אם לא מאות סוגי קפה שונים בקפסולות: זנים שונים, דרגות קלייה, עצמת הטעם וגם שלל טעמים פירותיים, שוקולדיים ועוד. לאלה מכם שמתעקשים, היום אפשר גם למצוא קפסולות נטולות קפאין. היופי בקפסולה היא שאתם יכולים להיות בטוחים שתקבלו את אותה מנת קפה מדודה בכל פעם, ולשמור על חוויית שתייה אחידה ועקבית. זה חתיכת שדרוג מחיים של “כמה מלאה היא כפית מלאה”.

 

 

חברות רבות עולות על גל הקפסולות ומשיקות פודים משלהן התואמים את המכונות הקיימות בשוק, מה שמוזיל משמעותית את העלויות ומגדיל את המבחר. רק שימו לב שכשאתם קונים קפסולה, היא תואמת בדיוק לסוג המכונה שלכם. מקציף החלב הוא אלמנט נוחות חשוב. ישנם שני סוגים של מקציפים: מובנים ועצמאיים. המקציפים המובנים עשויים ממיכל ובו צינורית המעבירה אדים מהמכונה הישר למיכל החלב, ומפיקים קצף עדין המזכיר את איכות החלב המוקצף אליו הורגלנו בבתי הקפה. את המיכל ניתן להפריד מהמכונה בתום השימוש ולאחסן במקרר, עם החלב, עד לשימוש הבא. המקציפים העצמאיים יוצרים קצף אוורירי בהרבה, כזה שאם תרצו תוכלו גם לאכול בכפית (טיפ בונוס להורים: סביר שתצליחו לעבוד על הילדים שלכם ולשכנע אותם שהענן הזה הוא מעדן חלב, והרווחתם ארוחת ארבע ללא סוכר). ומה לגבי הגודל? לא לכולנו יש מטבח ענק, אז מזל שגם כאן יש מבחר אופציות. מכונות הקפה מגיעות במגוון גדלים. הקומפקטיות מגיעות ללא מקציף מובנה ולרוב בעלות גוף חימום בסיסי, והגדולות יותר מכילות מקציף מובנה וגוף חימום חזק. החשיבות של גוף החימום היא במהירות בה תקבלו את מנת הקפאין שלכם – מפתיע עד כמה ההבדל בין 25 ל-40 שניות משמעותי כשאתם מנסים לפקוח את העיניים בבוקר.

ולסיום, נקודה לא פחות חשובה – מחיר. כמו בכל דבר, אין כאן ניסים ונפלאות, מכונה טובה, אמינה ומעוצבת (לא פחות חשוב) קלה לתפעול ובלי להתפשר על איכות ספל האספרסו שלכם עולה סביב…..הקפסולות עצמן, נמכרות לרוב בחבילות של 10 והמחירים נעים בין 1.30₪ ל-4₪ לקפסולה. וזה עדיין יוצא יותר זול מבית קפה.