מאיר אפל פיזיותרפיסט

  כאבים במפרק כף היד – מחלת המאה ה21 

מאת: מאיר אפל

המאה ה-21 מביאה בשורות רבות בתחום החדשנות והטכנולוגיה, יש גם מקצועות חדשים שנולדו רק בשנים האחרונות ויש גם בעיות רפואיות שצצו בעקבות השימוש ההולך וגובר במחשבים ובתנועות חוזרות של מפרק כף היד. אחת המחלות החדשות שמאפיינות את המאה ה-21 היא תסמונת התעלה הקרפלית, ויש מחלות נוספות עליהן נרחיב בהמשך הכתבה.

ישראלים רבים סובלים בשנים האחרונות מכאבים עזים במפרק כף היד, החוקרים בדקו את התופעה וגילו שהבעיה נעוצה בגלל תנועות חוזרות ונשנות של שורש כף היד. למעשה, אנשים רבים שעובדים בעבודות כפיים מאומצת או שעבודתם כרוכה בתנועות החוזרות של מפרק כף היד נמצאים בקבוצת סיכון לתופעות נפוצות כגון תסמונת התעלה הקרפלית ותסמונת התעלה על שם דה קרויין.
העובדים שחשופים לתסמונות שהפכו למחלה המאפיינת את המאה ה-21 הם בעיקר עובדי הייטק המבלים שעות ארוכות מידי יום מול מסכי המחשב, קלדנים, עובדי משרד, עורכי תוכן וגרפיקאים.

מאיר אפל פיזיותרפיסט

מהן הסיבות העיקריות לכאבים במפרק כף היד?
כאבים במפרק כף היד יכולים לקרות מסיבות עיקריות כגון:

  • הקלדה מופרזת במקלדת של מחשבים.
  • תנועות חוזרות של מפרק כף היד בעבודה בסביבה ממוחשבת כמו עריכת תוכן, גרפיקה והייטק.
  • הרגלי אימון לקויים.
  • הרמת משקולות בצורה לא נכונה הגורמת ללחץ על המפרק.
  • נשיאת משקלים כבדים ותנועות לא נכונות של המפרק.
  • הפעלת לחץ על המפרק במהלך עבודה פיזית.
  • נשים בהריון המחזיקות את התינוק בצורה לא נכונה הגורמת לעומס על המפרק.

כתוצאה מהפעלת לחץ ובגלל תנועות חוזרות של המפרק רבים באוכלוסייה סובלים כיום מבעיות רפואיות כמו: תסמונת התעלה הקרפלית, תסמונת על שם גויין, תסמונת על שם דה קרויין, ולעיתים הם סובלים גם מבעיה הידועה בכינוי טריגר פוינט (אצבע הדק).
מה זה תסמונת התעלה הקרפלית?
תסמונת התעלה  הקרפלית היא ללא ספק המחלה שמאפיינת את העובדים במאה ה-21,  את הבעיה מאבחנים בעזרת תשאול המטופל ובדיקה גופנית לא פולשנית, יש שתי בדיקות ידניות לאבחון התסמונת – מבחן טינל ומבחן פאלן.
במקרים קלים הטיפול כולל מנוחה וקומפרסים קרים, בהתאם לצורך המטופל נדרש לחבוש סד ייעודי על היד לצורך תמיכה בשורש כף היד. מומלץ להגיע למכון פיזיותרפיה כדי לעבור הדרכה איך לבצע תנועות נכונות של המפרק ולתרגל עבודה נכונה בסביבה הממוחשבת. לעיתים המטופל יקבל טיפול תרופתי, זריקות סטרואידים ובמקרים המורכבים יותר ימליצו לו לעבור טיפול פולשני המבוסס על ניתוח לשחרור הלחץ על העצב המדיאני והגידים הנמצאים בתעלה הקרפלית.
בתסמונות אחרות הפיזיותרפיסט יתאים טיפול להפחתת הדלקת הנוצרת על הגידים ותרגול שנועד לשיפור טווח תנועה ולחיזוק השרירים.
אם אתם סובלים מכאב במפרק כף היד כדאי לכם להגיע למכון ארגופלוס בהנהלת הפיזיותרפיסט הוותיק והמנוסה מאיר אפל. במכון ארגופלוס מאבחנים במקצועיות כאבים במפרק היד ומתאימים את הטיפול הנכון והמתקדם ביותר כדי להפחית כאבים ולמנוע את הבעיה בעתיד.