אוסטאוארטריטיס של הברך

אוסטאוארטריטיס של הברך

אוסטאוארטריטיס של הברך הינה דלקת מפרקים ניוונית הפוגעת בברכיים, וגורמת לשחיקה משמעותית של הסחוס.
השחיקה יוצרת חיכוך פיזי מוגבר בין שתי העצמות של מפרק הברך וירידה ביכולת לבלום זעזועים, מה שיוצר כאבים עזים באזור הברכיים, נפיחות, נוקשות בתנועה, ואף שינויים ניווניים בעצם עצמה.

אוסטאוארטריטיס של הברך הינה תופעה אשר ברוב המקרים מגיעה בגיל מבוגר, החל מגיל 45 ומעלה, אך עדיין ישנם מקרים בהם היא מאובחנת בקרב אנשים צעירים יותר. בנוסף, אוכלוסיית הנשים נוטה לסבול יותר מן הדלקת מאשר הגברים, אשר בקרבם הדלקת נחשבת לפחות שכיחה.

בין הגורמים המרכזיים להופעת הדלקת ניתן למצוא גורמים תורשתיים, אך היא יכולה להיגרם גם כתוצאה מסיבות אחרות כגון פציעות וזיהומים שונים באזור, ולעיתים אף עודף משקל.

אבחון של אוסטאוארטריטיס של הברך

תהליך האבחנה של אוסטאוארטריטיס של הברך מתבצע על ידי רופא המוסמך לכך, במהלכו הוא בודק את ההיסטוריה הרפואית של המטופל, את מצבו הגופני וכן את הופעת תסמיני הדלקת. רצוי כי המטופל ינהל מעקב שיאפשר לו להסביר לרופא באילו מקרים או זמנים הכאב מחמיר, או לחלופין שוכך. זאת על מנת להקל על הרופא לבצע אבחנה נכונה בקשר לקיום הדלקת ולסוגה.

לעיתים במהלך התהליך יידרשו בדיקות נוספות בכדי לאפשר אבחון, לדוגמת צילומי רנטגן אשר יעידו על נזק שנגרם לעצם ולסחוס, בדיקת MRI במידה וצילומי הרנטגן לא הניבו תוצאה ברורה וחד משמעית, ובדיקות דם שיאפשרו לשלול גורמים אחרים לכאבים בברך.

טיפול בתופעה של אוסטאוארטריטיס של הברך

במהלך הטיפול באוסטאוארטריטיס של הברך, מוצבים שני יעדים עיקריים על מנת להחזיר את איכות החיים למטופל. הראשון הוא שיכוך הכאבים, והשני הוא החזרת היכולת להתנייד בצורה נוחה.

ברוב המקרים, תכנית הטיפול שתיבנה על ידי הרופא תכלול שילוב בין כמה מדרכי הטיפול הבאות.
– ירידה במשקל – לעיתים הדלקת עשויה להיגרם כתוצאה מעודף משקל, וירידה במשקל יכולה להקל על הכאבים ועל הלחץ המופעל על הברך.
פיזיותרפיה לברך – חשוב לבצע תרגילים אשר מטרתם לחזק את השרירים שנמצאים מסביב לברך, מה שתורם לייצוב של המפרק ולהפחתת העומס על תפקודו. לצד זאת מומלץ לשלב גם תרגילים שנועדו למתוח את אותם שרירים על מנת לשמור על גמישות המפרק. ליווי של פיזיותרפיסט מומחה הינה קריטית להצלחת התרגילים ולביצוע נכון שלהם אשר אינו פוגע בגוף ומאפשר להגיע לתוצאות הרצויות.
– משככי כאבים – על מנת להקל על התפקוד היום יומי.
– סטרואידים – תרופות חזקות אשר נועדו להקלה על כאבים במקרים חמורים.

התערבות כירורגית

במקרים חמורים של אוסטאוארטריטיס של הברך, הרופא יכול לקבוע כי יש צורך בניתוח.
ישנם 2 סוגים עיקריים של התערבות כירורגית המתבצעת במקרה כזה.
האחד נקרא ניתוח אוסטיאוטומי, שמקל על יישור הברך, ונעשה בעיקר כאשר מדובר בדלקת באזור מסוים של הברך. לעיתים ניתוח זה אינו מספיק כשלעצמו ודורש התערבות כירורגית נוספת בעתיד.
השני נקרא ניתוח ארטופלסטי, ובו מתבצעת החלפת סחוס המפרק בחלקים מלאכותיים.